Tuesday 6 July 2010

Kempen Anti-Rokok~

بسم الله الرحمن الرحيم

---


Plancaran Kempen Anti-Rokok
7 & 8 Julai 2010
Universiti Teknologi Malaysia

Rokok. Saya benci rokok. Serius tak tipu. Memang teramat benci.

Bau asap yang kuat kadang-kadang menyebabkan saya loya. Selalu terasa macam nak muntah bila lalu berhampiran orang-orang yang merokok.

Tapi saya tak benci perokok. Saya simpati dengan mereka. Mereka insan yang curiga dan terburu-buru. Kenapa?

Masa awal-awal, nak cuba je. Tapi lama-lama sangkut. Nak berhenti susah.

Macam mana saya tahu?

Saya ramai kawan yang merokok. Kadang-kadang mereka sendiri kata,

"Asim, aku bukan tak nak berhenti...tapi susah tau tak? Susah."

"Sehari aku tak sebat, menggeletar badan aku..."

Duhai sahabat, bukanlah aku tak mengerti. Tapi aku khuatir dengan jasadmu.

Jasadmu milik Allah, tapi kenapa...?

kenapa kau biarkan jasad itu reput dan hancur dek asap rokok?

Ya Allah, berikanlah mereka hidayah dan kekuatan untuk berhenti merokok!

Jom, kita meriahkan kempen ni dan cuba selamatkan sahabat-sahabat kita!
---
Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment