Thursday 3 December 2009

Memulakan hari~

بسم الله الرحمن الرحيم

Kadang kala bila kita bangun pagi, mood kita akan lari. Kita boleh jadi grumpy dan tidak senang dengan suasana.

Bak pepatah orang tua, bangun dari sebelah tak betul.

Bermula daripada mood setting yang tidak betul, kadang kala ia boleh effect hari kita itu. Ia boleh mengakibatkan hari itu tidak ceria atau kurang serinya.

Tapi perkara sebaliknya juga boleh berlaku. Bila kita bangun pagi, kita mulakan dengan sikap yang optimistik. Bersyukur yang Allah masih mengurniakan peluang untuk kita terus beramal.

Kemudian, kita menanamkan azzam untuk melakukan yang terbaik sepanjang hari untuk beramal dan bebakti buat manusia sekitar kita.

Dan sepanjang hari, kita sentiasa mempunyai tenaga untuk terus ke hadapan beramal dan berbakti. Hari yang sukar di hadapi dengan penuh kesabaran dan tawakal kepada Allah.

Lantaran di akhir hari, bila kita flash back semula amal kita, kita akan rasa puas. Sepanjang satu hari yang singkat, kita telah berjaya melakukan sesuatu perubahan pada diri kita. Dan akhirnya, kita berserah kepada Allah, moga Dia menerima segala amal kita sepanjang hari.
Kemudian apabila engkau telah berazam maka bertawakkallah kepada Allah, sesungguhnya Allah Mengasihi orang-orang yang bertawakkal kepadaNya. [Ali-'Imran : 159]
Selamat pagi buat semua. Moga anda memulakan pagi anda dengan azzam yang baik serta bersikap optimistik untuk hadapi cabaran yang mendatang. =)

Wallahu'alam

5 comments:

  1. selalu jek terlambat bgun pas2 rushing g kelas..camna?huhu

    ReplyDelete
  2. aku fobia : azam??? huh?? Pe hal??

    cik memy :kena jugak berusaha untuk bangun cepat...huhu~

    ReplyDelete
  3. Salam alayk.
    Selamat pagi..sesungguhnya..kalau bangun pagi tu..selain bersyukur, jangan lupa mandi.ekeke

    ReplyDelete
  4. suke post kali ni.membuat berfikir sejenak.

    ReplyDelete