Friday 1 January 2010

Peribahasa dan alam~

بسم الله الرحمن الرحيم
"Haaa~ cuba ko bagi tau pak cik cket, binatang apa yang paling selalu orang pakai dalam peribahasa melayu?" ujar pak cik pemandu teksi.

Saya baru pulang daripada buat ct-scan otak saya selasa yang lepas. Balik ke UTM, saya naik teksi. Dalam perjalanan pulang, macam-macam yang saya borakkan dengan pak cik pemandu nie. Entah macam mana, tetiba je cerita pasal peribahasa.

"Err...lembu kot?" saya cuba meneka.

"Laaa~ lembu memang la ada. Tapi sikit. Ko tau tak sebenarnya?" tanya lagi pakcik tuh.

"Hmm...saya tak pasti la pakcik. Maklum la, otak orang muda." Jawab ku dengan penuh rendah diri. Maklum la. Nak jaga hati pak cik nie. Huhu~

"Haaa~ tu la orang muda zaman sekarang nie. Tak tahu. Tak pe pakcik bagi tau. Jawapannya ayam. Kenapa agak-agaknya ayam yang banyak digunakan dalam peribahasa?" Tanya lagi pakcik nie.

"Err...sebab orang dulu-dulu banyak bela ayam kat kampung?" Jawabku dengan hati-hati.

"Haha~ pandai jugak ko nie. Nasib baik betul. Orang dulu-dulu, diorang biasa bila duduk sama-sama kat depan rumah, bila bercerita, selalu dapat ilham daripada alam. Lagi-lagi dengan apa yang diorang nampak. Biasa kat depan rumah, ayam berlari-lari. Haaa~ kat situ la dia dapat peribahasanya." Jawab pakcik ni dengan penuh konfiden.

"Hmm....betul jugak ek." fikirku sendirian.

"Contohnya, macam 'Hangat-hangat tahi ayam','carik-carik bulu ayam','ayam bertelur di atas padi'...macam-macam lagi haaa~" ceritanya lagi.

"Sampaikan sekarang kata-kata diorang nie, kamus dewan pakai. Sampai masuk Universiti lagi. Diorang tengok alam je. Tak yak nak susah masuk universiti." Tambahnya lagi.

hmm...memang ada benarnya jugak kata pakcik nie. Banyak juga peribahasa yang dibuat orang-orang terdahulu yang kini masih releven dengan keadaan kita serta masih lagi digunakan oleh kamus dewan.

Bila terfikir kata pakcik nie, teringat pula saya pada firman Allah :
Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal;(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah sesama mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka. [Ali-'Imran : 190-191]
Orang zaman sekarang memang tinggi 'ilmunya, mantap pengurusannya tapi sejauh manakah mereka melihat tentang kebesaran Allah pada amal mereka? Apakah mereka hanya melihat fizik semata-mata? atau kah dengan kanta keimanan, mereka sepatutnya melihat kebesaran Allah di mana jua mereka berada?

Andai kita mengerti, di sana kita akan melihat, iman sebenarnya mampu mencorak pandangan kita daripada pandangan yang sempit kepada pandangan yang cukup luas dan meliputi hakikat dan pengertian kehidupan.

Suburkanlah benih iman dengan air taqwa dan baja kesabaran agar ia mekar menjadi pohon yang rimbun didalam hati kita.

Wallahu'alam

4 comments:

  1. ramai yang belajar tinggi2..tapi kenapa ilmu yang dipelajari tak menyerap ke dalam hati

    ReplyDelete
  2. kenapa ek? hmm...sama2 kita renungkan ye? huhu~

    result ct scan? sehat wal afiat...huhu~

    ReplyDelete