Saturday 16 January 2010

Mencari Barakah dalam menuntut 'ilmu~

بسم الله الرحمن الرحيم


Sejak saya zaman sekolah, saya susah sangat nak buat kerja sendiri. Selalunya saya akan meminjam mana-mana kawan saya yang telah siap kerja, kemudian saya akan tiru. Dan biasanya perbuatan ini akan berlaku saat-saat akhir perlu hantar kerja. Akhirnya, kerja tetap siap dan tetap juga hantar seperti orang lain, cumanya saya tidak banyak absorb dengan apa yang saya buat. Jadi bila tiba ujian, saya susah nak jawab dengan baik.

Perbuatan ini berterusan hingga lah ke zaman SPM. “Alhamdulillah” dengan tabiat itu, keputusan SPM tidaklah seperti yang diharapkan. Menyedari hal ini, hidup saya berubah ketika di zaman matriks. Kesedaran itu muncul. Hati yang tulus berbisik, “Jika saya ingin berjaya, saya perlu berdikari!!” Dan kesimpulan kehidupan matriks, saya memang berjaya. Alhamdulillah.

Ketika di UTM, bila saya mula menuntut ilmu dengan cara “dewasa”, saya mula keruan. “Susah rupanya nak follow cara belajar di U.” Tapi saya cuba. Walau pun kelemahan diri (malas) sering mengatasi diri, tapi saya cuba untuk tidak ulang perbuatan saya suatu ketika dahulu. Pinjam daripada kawan-kawan atau “sempai”, siapkan kemudian hantar pada due date. Saya perasan, kawan-kawan saya turut memiliki sifat ini. Bahkan saya yakin, ramai sahaja pelajar-pelajar seluruh Malaysia yang ada tabi’at ini. Bila saya tengok mereka, saya terfikir diri saya yang dulu.

“Mana perginya barakah dalam menuntut ‘ilmu kalau sikap ini berterusan?”

Bila kuiz atau test datang, kalau saya tak dapat jawab, saya tak akan tiru atau lihat nota. Saya akan cuba jawab dengan baiknya. Kalau tak dapat jawab, alamatnya padan muka lah diri ini. Kenapa tak study? Kenapa malas? Tapi apakan daya, memang saya lebih rela dapat ‘C’ kerana kelemahan diri saya daripada saya dapat ‘A’ kerana saya merujuk nota atau tiru kawan. Sebab itulah prestasi saya di U agak berbeza dengan zaman matriks. Tidak boleh dibanggakan. Huhu~

Sebab di sana, saya cuba mencari keberkatan dalam menuntut ‘ilmu. Saya ingin faham apa yang saya pelajari. Dan andai Allah izinkan, saya ingin aplikasikan ‘ilmu saya ini untuk kepentingan ummah. Kalau lah ‘ilmu ini Allah tidak redhai, maka apalah gunanya ‘A’ itu? Mungkin dengan ‘A’ itu, kerjaya, isteri dan gaji yang lumayan mudah sahaja diperolehi tapi satu perkara yang mungkin tidak dapat adalah redha Allah. Ruginya hidup kalau ianya penuh dengan kemewahan dunia, tapi miskin dengan redha ilahi.

Saya sangat kagum pada sahabat-sahabat saya yang betul-betul berusaha dengan kudrat sendiri untuk menyiapkan kerja. Bagaimana mereka membahagikan masa dengan baik untuk akademik dan juga hal-hal lain. Kesungguhan mereka kadang-kadang membuatkan saya rasa cemburu. "Kenapa aku tak boleh jadi macam dia? Berjaya atas usaha sendiri."

Saya yakin, setiap daripada kita mempunyai kelemahan diri. Selalunya ia susah untuk di atasi. Tapi insya Allah, dengan azam yang kuat, serta doa yang berpanjangan, Allah pasti akan kurniakan barakah dan kejayaan buat kita. Tidak di dunia, akhirat jualah kejayaan mutlak yang kita akan perolehi. Yang penting bermujahadah lah. Berusalah dan yakinlah, Allah pasti akan membantu hamba-hambanya yang ikhlas.
“Ya Allah, aku berlindung pada-Mu dari rasa sedih dan gelisah. Ya Allah aku berlindung kepada-Mu dari sifat lemah dan malas. Aku juga berlindung pada-Mu dari sikap pengecut dan bakhil serta dari cengkaman hutang dan penindasan orang.”
Wallahu'alam

1 comment:

  1. salam,..hurm.biarpun ramai yang merasakan semua ini adalah picisan semata - mata tetapi hakikatnya itulah perkara utama yang perlu dicari dalam setiap perbuatan

    ReplyDelete