Friday 13 November 2009

Perceptions~

بسم الله الرحمن الرحيم
Lately, saya sering mendapat invitation untuk menyertai group atau cause facebook yang berkaitan dengan pembasmian mana-mana group atau cause yang menghina Islam. Nama-nama group yang menghina Islam ni agak dahsyat. Contohnya (Na'uzubillah):
  1. Allah is a pig group
  2. Group against Islam and prophet Muhammad
  3. Group fuck Islam
  4. banyak lagi....(meluat nak baca!!)
Sebenarnya banyak je group atau artical atau bende-bende yang berkaitan yang minghina Islam ni. It's worldwide. Kemuncaknya sejak peristiwa WTC runtuh. Tapi sebenarnya sebelum tuh pun isu ini telah pun lama bermula. Ia bermula sejak Islam bertapak di Mekah lagi.

Selagi mana ada golongan yang mengikuti taghut, selagi itulah Islam ini akan dimaki dan dicerca. Namun demikian, ada juga golongan yang benar dan mempertahankan kebenaran ini. Mereka ini berpegang pada janji Allah dan tidak akan berganjak walau dihina dan dimaki.
Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun. [Al-Ahzab :23]
Namun demikian, pernah atau tidak kita tertanya dalam diri, kenapa the non-believers ini begitu tidak bermoral? Sanggup menghina ummat lain selain daripada mereka? Sanggup mencaci Nabi Muhammad SAW? Menghina wanita-wanita Islam? Membakar Al-Quran? Kenapa?

Bagi menjawab persoalan ini, saya lontarkan dengan persoalan juga.

Adakah kita (ummat Islam) berpegang dengan Al-Quran dan As-Sunnah?
Adakah kita mengamalkan nilai-nilai Islam?
Adakah kita mempamerkan budaya Islam?
Adakah kita berakhlak dengan akhlak Islam?
Adakah kita berfikir dengan cara Islam?
Adakah kita memahami tuntutan-tuntutan Islam?
Adakah kita seorang muslim yang sebenar atau muslim hanya pada nama?
Di manakah kedudukan kita?

Memang betul stereotype yang berlaku terhadap Islam ini tidak adil. Tapi macam mana nak tepis stereotype ini kalau sebahagian besar ummat Islam masih lagi tidak menyedari lagi siapakah diri mereka yang sebenar? Masih lagi terikut-ikut dengan budaya negatif barat? Masih lagi berpegang kepada ideologi-ideologi orientalis?

Sebab itulah persepsi buruk terhadap Islam wujud. Kerana ummatnya tidak mencerminkan keperibadian dan akhlak sebagai seorang muslim. Ini tidak, bila Islam dihina, ummat kita membalas dengan penghinaan juga terhadap agama mereka. Kalau begini dimanakah penghabisannya? Di manakah perbezaannya antara kita dengan mereka? Di manakah Iman dalam mencorak tingkah laku kita? Apakah Iman itu sudah terlalu lemah hingga kita tidak mampu menangkis tomahan dengan kesabaran?

Ingatlah, orang akan benci dengan kita bila kita berbuat jahat dengan mereka, tapi mereka akan sayang dan hormat dengan bila kita berbuat kebaikan dengan mereka.

Wallahu'alam.

2 comments: